מתי מבצעים הליך גישור?

תהליך גישור ניתן לבצע במצב של קונפליקט או סכסוך בין אנשים, בכל תחום שהוא. ניתן ורצוי לנסות תהליך גישור כאלטרנטיבה ראשונה להתמודדות עם הסכסוך. במידה ותהליך גישור לא צולח ניתן תמיד לפנות להליך המשפטי.

מהו גישור?

גישור היא דרך לפתרון סכסוכים המאופיינת בהידברות ישירה בין הצדדים המסוכסכים, בסיוע מגשר. מגשר הוא איש מקצוע, נייטרלי, שתפקידו לסייע בניהול תהליך ההידברות, בכדי לעזור לצדדים להגיע למצב שהם מגבשים הסכמות לפתרון הסכסוך, אשר מנוסחות בהמשך להסכם גישור. הסכם שיכול לקבל תוקף של פסק דין.

בגישור לא מחפשים אשמים וצודקים, לא מכתירים מנצחים ומפסידים. המטרה להגיע להסכם שכל הצדדים מרוצים ממנו.  בתהליך הגישור המגשר מקיים גם שיחות אישיות עם כל אחד מהצדדים, במסגרתן מנסה לחשוף את האינטרסים האמיתיים של כל צד – מה באמת חשוב לו בהקשר של יישוב הסכסוך. לדוגמא: פעמים רבות אנשים מבקשים פיצוי כספי כדרך לפתרון הסכסוך אך כשמגשר מברר בשיחות אישית מה באמת חשוב לצד מסוים, הוא יכול להגיע להבנה  שמה שחשוב לו באמת זה לא הכסף, אלא הכבוד לדוגמא – ויש דרכים שונות לפצות בנושא הכבוד, לא רק דרך פיצוי כספי.

מתי מומלץ לפנות לגישור?

הגישור מתאים במיוחד לסכסוכים בהם מעורבים אנשים שיש להם מערכת יחסים מתמשכת. אנשים שהיו בקשר כלשהו – עסקי או בינאישי לפני פרוץ הסכסוך ושיהיו בקשר גם לאחר יישובו. הדוגמא הבולטת ביותר בהקשר זה הוא גישור למטרת גירושין. כאשר מדובר בזוג שיש לו ילדים, הוא כמובן ידרש להמשיך בקשר גם לאחר הגירושין, שכן לעולם ימשיכו בני הזוג להיות הורים משותפים לילדיהם.

יחד עם זאת גם לסכסוכים שמקורם בקשר חד פעמי, יש מקום לנסות לפנות לגישור, שכן הגישור הוא תהליך נעים יותר, מהיר יותר וזול יותר מההליך המשפטי.

לסיכום, הגישור הוא אלטרנטיבה יעילה לפתרון סכסוכים, שיכולה להתאים למגוון רחב של סכסוכים ואנשים. בתהליך גישור נמצאים מבחירה חופשית, רק אם כל הצדדים השותפים לסכסוך מסכימים לנסות גישור מתחיל התהליך. גם לאורך התהליך ועד סיומו כל אחד מהצדדים רשאי לבקש להפסיקו, במידה ומרגיש שלא מתאים לו מסיבה כלשהי.

המגשר מאפשר ליצור גשר להידברות מכבדת ומקדמת בין צדדים מסוכסכים, שיכול להוביל לנקודת סיום בדמות הסכם גישור עליו חתומים כל הצדדים, כזה שנותן מענה לצרכים של כולם.

יתרונות תהליך הגישור

לגישור יתרונות במישור האישי והכלכלי.

במישור האישי:

  • התייחסות למערכת היחסים בין הצדדים
  • התאמת הפתרון לצורכי הצדדים הייחודיים – הגישור מכוון את הצדדים לחפש פתרון שיענה על הנסיבות המיוחדות של המקרה שלהם.
  • שליטה בתוצאת הסכסוך – בפתרון ויצירת מחויבות לו. כאשר הצדדים יודעים כי הם הסכימו לקבל על עצמם את הפתרון שגיבשו, יגדלו הסיכויים שיעמדו בהתחייבויות שלקחו על עצמם.
  • השתתפות בתהליך גישור מקנה ,בנוסף לפתרון הסכסוך, גם יכולת לפתרון סכסוכים בעתיד באופן עצמאי.

במישור הכלכלי:

  • פתרון מסוג  win-win  מאפשר לצדדים לצאת ממסלול תחרותי של משחק סכום אפס ובמקומו לחפש פתרון של זכייה משותפת שתספק את שני הצדדים.
  • בנוסף הגישור מאפשר לצדדים לבחון הוספת רווחים נוספים, אשר עד כה לא נתנו עליהם את הדעת בשל הסכסוך.
  • נטרול הסיכון המשפטי – כאשר הצדדים מפקידים את האחריות לפתרון הסכסוך בידי צד שלישי, אין הם יכולים לדעת מה תהיה ההכרעה. לסיכון כזה יכול להיות ערך כלכלי.
  • אלמנט נוסף הוא כאמור יציבות הפתרון המושג בגישור וחסכון בעלויות הנובע מבחירה בתהליך שהעלויות הכרוכות בו נמוכות משמעותית מעלויות פוטנציאליות של הליך משפטי.

כמעט עבור כל סוג של סכסוך ניתן לבצע תהליך גישור, זאת במידה והצדדים כשירים להשתתף בתהליך גישור והביעו את הסכמתם לנסות תהליך זה. יתרונותיו של הגישור רבים הם. הגישור מבוסס על תפיסות עולם המעודדות הידברות ישירה בין צדדים מסוכסכים, לקיחת אחריות על פתרון הסכסוך, והגדלת מרחב האפשרויות לפתרון באופן בו כל הצדדים יצאו מנצחים.


מוזמנים ליצור קשר ולתאם פגישה

  • Hidden