ארגז הכלים שלי כמאמנת אישית ומגשרת

אימון אישי וגישור מבוססים על תקשורת בין אישית וככאלו יש כלים רבים המשותפים לשני תהליכים אלו.

הקשבה

כלי ראשון שניתן למצוא בארגז הכלים המשותף הוא הקשבה. כזו שנותנת למתאמן או לכל אחד מהמשתתפים בתהליך הגישור תחושה שמקשיבים לו בתשומת לב מלאה. באימון אומרים שהיחס בין כמות הדיבור של המאמן והמתאמן הוא  20%-80% כאשר 20% זה נפח הדיבור של המאמן. הקשבה אמיתית היא כזו בה מנסים להיות לזמן מסוים מעין 'טאבולה ראסה' – להקשיב נטו לדברי הדובר, מתוך סקרנות ועניין, מבלי לערב דיעות אישיות, סיפורים אישיים, או מחשבות על איך אגיב לדובר.  אומרים שלא בכדי אלוהים ברא אותנו עם פה אחד ושתי אזניים…

"הדבר החשוב בתקשורת הוא לשמוע גם את מה שלא נאמר"

הקשבה פעילה

הקשבה אינה תמיד שתיקה, יש טכניקות שונות שניתן לשלב עם הקשבה כדי להפכה להקשבה פעילה, כזו שמקדמת את המשתתף בתהליך:

שיקוף

חזרה תמציתית על דברי הדובר באופן שמאפשר לו לשמוע את עצמו או את הצד השני אם מדובר בהליך גישור. לאחר שמבצעים שיקוף חשוב לבדוק עם הדובר האם סיכמנו את דבריו באופן מדויק והאם יש לו מה להוסיף או לדייק.

מיסגור מחדש

חזרה על דברים שנאמרו בניסוח חיובי אשר בסיומו משלבים לרוב שאלה שמעודדת לחשיבה ולפעולה. מיסגור מחדש מסייע לרוב לצאת ממצב של תקיעות בתהליך.

שאילת שאלות

אם אמרנו שהקשבה זה כלי מספר אחד בארגז הכלים, אז שאילת שאלות מופיע במקום של כבוד לידו. מאחר ובאימון אנו יוצאים מנקודת הנחה שהמתאמן יודע מה נכון עבורו ואנו רוצים לעודדו לפעול מתוך החוכמה הפנימית שלו, ובגישור התפיסה היא שנכון שהצדדים יגבשו את אופן פתרון הסכסוך באופן שמתאים להם, חשוב להרבות בתהליכים אלו בשאילת שאלות ולהימנע ממתן עצות או תשובות. ישנם סוגים רבים של שאלות, מומלץ להרבות בשאלות פתוחות, כאלו שהתשובה שלהן אינה מילה אחת (כן/לא) – ישנן שאלות שמעודדות חקירה, שאלות שמגבירות מודעות עצמית, שאלות שמניעות לפעולה ועוד ועוד.

שתיקה

שתיקה מאפשרת למשתתפים בתהליך פרק זמן לחשיבה ללא הפרעות. בדומה לכל מיומנות צריך לתרגל אותה, שכן לעיתים אנו מרגישים חוסר נוחות בסיטואציה של שתיקה. הדבר יכול ליצור מבוכה ורצון טבעי למלא את השקט שנוצר במילים. אמר לי פעם מתאמן משפט מאוד יפה בקשר לשתיקה וזוגיות: "אני מחפש בת זוג שאוכל לשתוק איתה ביחד".

כלי אימון

בתהליכי אימון אני משתמשת בשלושה כלים ייחודיים, שנקראים משחקים: משחק התוצאות, משחק הרווחה וקווים מנחים. משחק התוצאות הינו רשימה של תוצאות שהמתאמן מתחייב להשלים ממפגש למפגש. רשימה זו נוצרת לאור תוצאות המפתח של תוכנית האימון כולה, כפי שהגדיר במפגש הראשון, לאור הייעוד האישי שלו הנושא עליו התאמן במפגש ומשחק הרווחה.  משחק הרווחה מורכב מארבע עשר איכות המאפיינות את המתאמן שהוא במיטבו. בתחילת כל מפגש מודדים את הסטטוס של כל אחת מהן לפי סקלה של 1-10 (כמו בדיקת דופק). קווים מנחים אלו הם תובנות שהמתאמן אוסף לאורך תהליך האימון שיכולות לשמש אותו בעתיד בדברים הבאים שיקח על עצמו לקדם.

אימון אישי וגישור הינם תהליכים אנושיים, המבוססים על אינטראקציות בין אישיות בין המשתתפים בתהליכים. כמאמנת  אישית ומגשרת אני מרבה להשתמש בהקשבה פעילה על סוגיה השונים ובשאילת שאלות, כמו גם בכלים נוספים, חלקים משותפים לשני סוגי התהליכים, חלקם ייחודיים לכל אחד מהם.

"אמנות השיחה היא אמנות ההאזנה המשולבת באמנות הדיבור" ויליאם הזליט

 


מוזמנים ליצור קשר ולתאם פגישה

  • Hidden