אימון אישי או ייעוץ פסיכולוגי

אימון אישי ויעוץ פסיכולוגי הינם דיסיפלינות שונות שמתאימות לצרכים שונים ומטרות שונות.

כמאמנת אישית אני יכולה לדבר בעיקר על מהו אימון אישי, ולהתייחס בצורה כלשהי להבדלים בין שתי הדיסיפלינות, בעוד שהרחבה ודיוק על יעוץ פסיכולוגי צריכה להעשות לפי דעתי ע"י אנשי מקצוע בתחום.

ההבדלים בין אימון אישי ליעוץ פסיכולוגי

אימון מתמקד בהווה ובעתיד, וייעוץ פסיכולוגי וטיפול מתמקד בעבר ובהווה.

טיפול מנתח דפוסים והתנהגויות על מנת למצוא תשובות לשאלה: למה?, אימון אינו מנתח, באימון מנסים ללמוד מהתנהגויות ודפוסים על מה עובד בשביל האדם ומה פחות עובד בשבילו, בהקשר של קידום מטרותיו.

מהות האימון היא תהליך המסייע להשגת תוצאות בתחומי חיים שונים, הטיפול עוסק בעיקר בדפוסי עבר לקויים, רגשות עזים, מתמקד בהתנהגויות המעידות על אי תפקוד, במשהו שהוא לא בסדר שדורש תיקון.

האימון מתייחס ללקוח כאדם שלם ובריא, הטיפול מתיחס ללקוח כאדם בעל פצעים שצריך לעבור תהליך של ריפוי.

בתהליך אימון יש סוג של מערכת יחסים שיוויונית, המאמן הוא מומחה לניהול התהליך, המתאמן הוא מומחה לחייו. המאמן אינו יועץ, הוא מסייע למתאמן לעבור תהליך שמעצים אותו ומקרב אותו למימוש תוצאות האימון כפי שהגדיר בתחילת התהליך.

לעומת זאת, בתהליך טיפול מערכת היחסים היא שונה, המטפל הוא המומחה.

לטיפול מגיעים לרוב מתוך מצוקה כלשהי, לאימון מגיעים מתחושות של חוסר שביעות רצון לאור פער בין מצב רצוי למצוי, הימצאות בסיטואציות של פרשת דרכים לגבי תחום חיים מסוים, שאיפה לעשות שינוי כלשהו ועוד.

הבדל נוסף הוא במשך התהליך, אימון הוא תהליך קצר טווח וטיפול הוא לרוב תהליך ארוך טווח.

בחירת איש המקצוע

בחירה של אדם באימון או ייעוץ פסיכולוגי צריכה להתבסס על המטרות שהוא מבקש להשיג מפנייה לגורם מקצועי שייסע לו. לאימון פונים כאמור כשרוצים לקדם מטרות ספציפיות כלשהן, כמו: שינוי בקריירה, שיפור האיזון בין עבודה ושאר תחומי החיים ועוד. ליעוץ פסיכולוגי פונים כשנמצאים בדכדוך כלשהי, מצוקה, רצון לחקור דברים מן העבר המשפיעים על ההווה. מהות הדברים היא כאמור שונה בין אימון לטיפול.

אנשים שפונים לאימון גם הם יכולים לחוות רגשות של דכדוך כלשהו שהוא לרוב תוצאה של חוסר שביעות רצון מההווה של חיים, בתחום חיים אחד או יותר.

לעיתים קשה לזהות בברור מהי הדיסיפילינה המתאימה לצרכיו של האדם. יש מצבים שאדם יכול לצאת נשכר גם מטיפול וגם מאימון, כאשר כל אחד מכוון למטרות אחרות, וביחד יוצרים שלם אחד גדול.  יש מצבים בהם אדם פונה לאימון אך המאמן, לאחר הכרות ראשונית, ממליץ למתאמן לפנות גם לטיפול פסיכולוגי, במקביל לתהליך האימון או לפני האימון.

הבחירה להיעזר

לטעמי, עצם בחירה של אדם לפנות לאיש מקצוע שיסייע לו, מכל סוג שהוא, היא צעד חשוב, אמיץ וכנה.

אדם שמודע לעצמו, לרצונותיו, ליכולותיו ובוחר לקחת שותף לדרך – יכול להשיג את מטרותיו בצורה מהירה יותר, מקצועית ועמוקה יותר.  כיום הפנייה לעזרה, בין אם זה לייעוץ פסיכולוגי ובין אם זה לאימון היא שכיחה יותר.

ואתה, או את, יש משהו שמטריד אתכם? רוצים להשיג משהו ולא יודעים איך? ניסיתם לעשות שינוי לבד וזה לא צלח? אולי הגיע הזמן לשקול פנייה לאיש מקצוע – כי "טובים השניים מן האחד".


מוזמנים ליצור קשר ולתאם פגישה

  • Hidden